Als je goed kijkt, zie je meer

Het gaat in verandertrajecten soms al mis bij de observatie, waar de verandercoach een verkeerd beeld vormt van de situatie, problemen mist, of problemen ziet die er niet zijn. Yogi Berra zei al, “you can see a lot by just observing”. Maar dat blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig. 

Mensen kijken graag. Of het nu foto’s zijn van een vakantie, een leuke serie op TV, een voorstelling in het theater of een optreden van een band in je favoriete popzaal, we vinden het leuk om dingen te zien. Maar kijken naar organisaties, en naar de mensen die er werken vinden we vaak lastig. Het geeft soms een gevoel van “aapjes kijken”, een inbreuk in de “privacy” van teams en mensen. Terwijl het juist heel belangrijk is om bij een verandering eerst een goed beeld te vormen wat de huidige situatie is. Dat is helpt zowel de verandercoach als het team waar de verandering gaat gebeuren om een goede aanpak van de verandering te kiezen, en voort te bouwen op goede dingen die er al zijn en de sterktes van het team te benutten bij de verandering.

Vanaf nu gaan we iteratief software ontwikkelen

Een voorbeeld wat ik zelf heb meegemaakt bij de invoering van RUP als proces framework. “Met RUP gaan we iteratief software ontwikkelen, en dat gaat veel sneller”, was de stelling van de verandercaoch, “het moet anders”. Wat de verandercoach niet wilde(?) of kon(?) zien was dat we allang iteratief werkten. Weliswaar niet met allerlei documenten en plannen, maar iedere iteratie werd wel met de klant besproken en getoond (ja, misschien waren we al wel agile!). De overhead aan documenten die we volgens RUP moesten gaan maken ging ten koste van het contact met klant, die er net als het team ook niet blij van werd. Uiteindelijk is het na lang praten met de verandercoach allemaal nog goed gekomen, maar we hebben onderweg veel tijd, geld, en goodwill bij de klant verloren. Dat had niet gehoeven.

In de evaluatie werd duidelijk dat de verandercoach zo gefocust was op het nieuwe en geweldige van de iteraties in RUP, dat hij zich niet voor kon stellen dat zoiets al gedaan werd door het team. Hij had diverse teamleden gevraagd om documenten, en toen die er niet waren de conclusie getrokken dat ze niet iteratief werkte.  Hoe hadden we het kunnen voorkomen? Door ook te kijken hoe het team werkte in de praktijk, en hoe het afspraken maakte met de klant. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan het teamoverleg, of door te praten met de klant en te vragen op welke manier hij afspraken maakt met het team over (deel)leveringen. Door te kijken naar wat mensen day to day werkelijk doen, en niet alleen naar het proces en de documenten. You can see a lot by just observing!

Leren kijken naar mensen

Heb jij ervaringen waarbij een verandercoach geen goed beeld vormt als hij met een verandering begint. Heb je zelf ook wel eens zaken gemist of niet goed gezien? Deel je ervaringen met ons, daar kunnen we allemaal van leren!

In de 3e training van van onze leergang verandermanagement, “het individu in verandering”, hebben we mbv ORBI (Observeren, Reageren, Beoordelen en Interveniëren)  gekeken waar en hoe het mis kan gaan bij de observatie. Inmiddels zijn we de 4e training  aan het voorbereiden: “Leren kijken naar mensen en hun gedrag”, waar we dieper ingaan op het observeren en gedragsverandering. Deelnemen aan een module kan individueel, of met meerdere deelnemers uit een organisatie. Zie training 4 voor meer informatie.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *