Betrokkenheid van medewerkers

Chris Argyris maakt in zijn boek “Management advies – toegevoegde waarde voor uw organisatie?” een mooi onderscheid tussen 2 soorten betrokkenheid: intern en extern.

 

  • externe betrokkenheid wordt veroorzaakt door beleid en werkwijzen van het management die werknemers in staat stellen hun taken te verrichten;
  • interne betrokkenheid komt voort uit energie die in mensen zit en die wordt geactiveerd door het feit dat zij het intrinsiek de moeite waard vinden om een klus te klaren.

Als managers betrokkenheid verlangen, willen ze over het algemeen dat medewerkers:

  • strategie, proces en functie-eisen zo oprecht, betrouwbaar en effectief mogelijk implementeren;
  • de implementatie bewaken om de effectiviteit ervan te kunnen boordelen;
  • alert zijn op het onderkennen van bestaande of mogelijke hiaten, fouten en inconsequenties, en van nieuwe uitdagingen die nog niet als zodanig waren herkend.

De eerste twee punten kunnen zowel met behulp van externe als van innerlijke betrokkenheid worden geïmplementeerd. Het derde punt vergt innerlijke betrokkenheid, omdat het van werknemers vraagt dat ze verder gaan dan in de visie, de strategie en het managementproces is vastgelegd.

Gevolgen van de twee soorten van betrokkenheid:

Externe betrokkenheid Interne betrokkenheid
Doen wat nodig is. Doen wat nodig is en alert blijven op het veranderen van de eisen.
Het management verantwoordelijk houden voor het definiëren van de eisen voor het werk en voor het in staat stellen van de werknemers om aan die eisen te voldoen. Streven naar gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de definitie van de eisen en de condities voor het werk.
Het management verantwoordelijk houden voor het onderkennen en corrigeren van hiaten en fouten. Zichzelf verantwoordelijk houden voor het onderkennen en corrigeren van hiaten en fouten.
Het management verantwoordelijk houden voor het vaststellen van eerlijke financiële vergoedingen. Streven naar invloed op het vaststellen van de financiële vergoedingen en ook streven naar niet-geldelijke compensatie.
Afhankelijkheid van het management. Fungeren als pionnen. Afhankelijk van zichzelf. Fungeren als initiatiefnemers.
Elke persoonlijke verantwoordelijkheid ontkennen voor de keuze voor externe betrokkenheid en afhankelijkheid van het management. Persoonlijke verantwoordelijkheid nemen en bewust kiezen voor innerlijke betrokkenheid.
Vragen over de manier van redeneren als oneerlijk beschouwen, of zelfs als een teken van wantrouwen. Vragen over en toetsing van ideeën stimuleren.
Bang zijn zich kwetsbaar op te stellen, omdat men zich dan zwak zou kunnen voelen. Streven zich kwetsbaar op te stellen op een manier die maakt dat men zich sterk voelt.

Externe betrokkenheid kan bereikt worden door het stellen van doelen. In een eerdere Blog heb ik de negatieve gevolgen daarvan al eens besproken.

Onze workshop van as. maandag bekijkt de rol van het individu in veranderingen, en gaat op zoek naar mogelijkheden voor innerlijke betrokkenheid.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *